De inloggegevens van een van onze klanten werden door onze wachtwoordkluis aangemerkt als verdacht, omdat ze voorkwamen op een lijst met gelekte inloggegevens. Toen we dit bij de klant meldden, gaf hij aan dat hij deze combinatie overal gebruikte. Echt?! Ja, echt. Daar schrokken we toch wel even van… Anno 2022 kan dat echt niet meer. Maar gelukkig zijn er heel goede oplossingen voor.
Je loopt echt een groot risico
Stel: je vindt je LinkedIn gebruikersnaam en wachtwoord zo goed te onthouden, dat je deze combinatie ook voor andere sites gebruikt. Wel zo handig, toch? Je gebruikt hem voor je social media, voor Nu.nl, maar ook voor allerlei websites waar de mogelijkheid is om aankopen te doen, die je misschien zelfs achteraf kunt betalen.
En dan is er een datalek bij LinkedIn. Dat betekent dat derden bij de combinaties van de gebruikersnamen en wachtwoorden van LinkedIn hebben kunnen komen. Die combinaties zijn goed geld waard en worden dan ook verhandeld. Je krijgt een mail van LinkedIn dat er een datalek geweest is en dat je je wachtwoord opnieuw moet instellen. Geen probleem, zo gefixt.
Maar… weet je nog waar je deze combinatie allemaal ook nog voor gebruikt hebt? Heb je er erg in om bij al deze sites (en bij sommige mensen zijn het er tientallen) je wachtwoord te vernieuwen? Meestal niet. Zo kunnen er in webshops bestellingen op jouw naam gedaan worden, die niet bij jou thuis afgeleverd gaan worden, maar waarvan de rekening wel in jouw inbox gaat verschijnen. En dat is een scenario waar niemand op zit te wachten.
Zorg er dus altijd voor dat je voor iedere login een uniek, moeilijk wachtwoord gebruikt. “Ja, ik kan toch moeilijk honderden inloggegevens gaan onthouden?” hoor ik je zeggen. Nee, dat hoeft gelukkig ook niet. Je hoeft er maar één te onthouden: die van je wachtwoordkluis.